Ruta de transport de mărfuri prin Marea Roșie, una dintre cele mai importante pentru traficul de mărfuri din Asia și o parte din Africa, spre Europa, este afectată de atacurile rebelilor Houthi asupra navelor.
„Având criza lanțurilor de aprovizionare din 2021, inclusiv obstrucția canalului Suez, încă proaspete în minte, apare senzația că istoria se repetă”, precizează analistul eToro Bogdan Maioreanu.
Transportul maritim reprezintă aproximativ 80 % din comerțul mondial, iar perturbările sunt reale. Din noiembrie 2023, rebelii Houthi din Yemen, susținuți de Iran, au încercat în mod repetat să abordeze navele sau să le lovească cu rachete. Situația a dus la o creștere abruptă a costurilor de asigurare pentru companii. Brokerul de asigurări Marsh spune că tarifele politelor au crescut de până la 70 de ori de la începutul lunii decembrie. Prima de asigurare a unei nave container de 100 de milioane de dolari a sărit de la 10.000 de dolari la aproximativ 700.000 de dolari, potrivit BBC. Maersk, cu sediul în Danemarca, și Hapag-Lloyd din Germania - două dintre cele mai mari companii de transport de containere din lume - au decis deja să schimbe ruta prin sudul Africii, mai lungă cu 10 zile, pentru a-și proteja echipajele, navele și încărcătura. Acesta este motivul pentru care am observat deja o scădere abruptă a numărului de nave și a volumului de mărfuri care trec prin strâmtoarea Bab-el-Mandeb și prin Canalul Suez. În comparație cu media săptămânală de anul trecut, volumul prin Canalul Suez a scăzut la 55%, potrivit IMF Portwatch. Potrivit aceleiași surse, aproximativ 11% din volumul de marfă maritimă trece prin această zonă.…
Cotidianul
Cotidianul
Cotidianul
Cotidianul
Cotidianul
Cotidianul